Keuken en Interieur Magazine sprak 5 maart jl. in het Zuid-Duitse Herrieden met Markus Schüller en met Sjoerd Koehorst.
Stabiliteit en betrouwbaarheid zijn essentieel
Schüller en KeukenMedium
Wij spraken 5 maart jl. in het Zuid-Duitse Herrieden met algemeen directeur Markus Schüller, export directeur Christoph Wieland, marketeer Annette Schumacher en met Sjoerd Koehorst, directeur van Schüller’s verkoopkantoor KeukenMedium. Net in die periode begon het corona virus zich in Europa te verspreiden. Het werd een bijzonder gesprek, op een bijzonder inspirerende locatie. Welke visie en strategie lag en ligt -ook in huidige tijden- aan veel ten grondslag?
Schüller kijkt terug op veel wat in de afgelopen 25 jaar heeft plaatsgevonden. Met haar collecties schüller.C en next125 is het Schüller gelukt om zich, in die periode van schaalvergroting en globalisering, binnen de toonaangevende Europese top-5 producenten te handhaven. Welke visie en strategie ligt hieraan ten grondslag? “De markt is inderdaad sterk veranderd”, bevestigt Markus Schüller. “Marktconcentratie vindt in alle onderdelen van onze branche plaats en dat bij toeleveranciers, keukenproducenten, keukenretail en bij inkooporganisaties. Dat heeft ook invloed op ons bedrijf. Wij voelen ons als tweede generatie van dit familiebedrijf verantwoordelijk voor de relatie met onze klanten, onze medewerkers en de regio waarin wij gevestigd zijn. Gelijktijdig willen wij, ook in tijden van digitalisering, altijd een menselijk bedrijf blijven. Daarin zijn stabiliteit en een voor allen berekenbare handelswijze van groot belang, om de toekomst met vertrouwen tegemoet te zien.”
Meerdere keukenfabrikanten zijn van de markt verdwenen, maar Schüller breidt steeds verder uit. Welke strategie ligt daarachter?
Markus Schüller: “Onze ‘made in Germany’ keukens bieden zowel binnen als buiten Europa meerwaarde. Op meerdere continenten en wereldsteden hebben wij de laatste decennia met next125 en schüller.C keukens een goede naam opgebouwd. Naast ons huidige distributienetwerk, wordt het ook toegespitst op nieuwe afzetgebieden binnen en buiten Europa. Ook hier blijkt op product-, marketing-, logistiek- en managementniveau, veel uitstekend te werken. Beleidsmatig stellen wij de hoogste eisen wat kwaliteit, prijs en logistieke prestaties van onze keukens betreft. Maar er is meer wat invloed heeft en ons motiveert, zoals de regio waarin wij onze historie hebben, de samenwerking met onze medewerkers en de veelal persoonlijke en vertrouwensvolle relatie met onze afnemers. Daarin zijn stabiliteit, een betrouwbare werkwijze en een toekomstgerichte professionaliteit essentieel voor langdurig succes. Daarom willen wij stap voor stap uitbreiden.”
Sjoerd Koehorst: “Typisch Schüller is: ‘wij maken al meer dan 50 jaar hetzelfde, namelijk kwaliteit’. Daarbij gaat het om alle disciplines binnen het bedrijf. Schüller heeft zich altijd als doel gesteld om attractieve keukens te produceren tegen de beste prijs/kwaliteitsverhouding. Als uitdaging is het goede nooit goed genoeg, wat dan weer ten grondslag ligt aan verdere innovaties.”
Christoph Wieland: “Tot die strategie behoort ook de bewuste keuze voor twee productlijnen: schüller.C voor het consumer en next125 voor het premium segment. Dat vereist aandacht voor het product tot in alle details. Met voor elk van deze twee collecties ook een eigen manier van marktbenadering en communicatie.”
Wat hier in Herrieden vooral opvalt, zijn de grote investeringen en de sterke uitbreiding van de productiehallen…
Markus Schüller: “Vooral de laatste vijf jaar is ons bedrijf expanderend. In 2019 werd meer dan 40 miljoen euro geïnvesteerd in gebouwen, machines, logistiek en infrastructuur; maar ook in human resource. In 2019 kwamen 140 mensen extra bij ons in dienst. In de komende jaren volgen nog meer investeringen, onder andere met een toevoeging van 60.000 vierkante meter bedrijfsterrein en verdere uitbreiding van de productie. Daartoe behoort ook de huidige bouw van een parkeergarage voor 1.870 auto’s voor onze medewerkers. Maar groei is niet ons doel op zich; we hoeven niet de grootste te worden. We moeten beter willen zijn, daaraan ligt de continuïteit van ons bedrijf en de werkgelegenheid van onze medewerkers ten grondslag.”
Schüller is dit jaar 25 jaar actief in Nederland. Al die jaren met KeukenMedium als verkoopkantoor. Vanaf het begin met alle knowhow van Henk Koehorst. In de tweede generatie ligt het beleid sinds 2017 succesvol in handen van Sjoerd Koehorst. Hoe kijkt u daarop terug?
Christoph Wieland: “We hebben het over een kwart eeuw samenwerking. Dat is een lange tijd, gedurende twee generaties. Dan praat je over veel vertrouwen en professionaliteit, maar ook over continuïteit. Samen maakten we economisch goede en zware tijden mee. Uit beiden zijn we versterkt naar voren gekomen. De Nederlandse markt is voor ons erg belangrijk, net zoals de samenwerking met KeukenMedium. Samen gaat het ons om de professionaliteit van de keukenzaken en een langdurig samenwerken. Voor onze productontwikkeling is Nederland een trend-barometer. Voortdurend ontwikkelt zich weer iets nieuws, dat inzicht geeft in toekomstige trends. Daarnaast is het ook belangrijk dat we in Nederland veel handelspartners hebben, waarmee we al meer dan 15 jaar of nog langer samenwerken. Een ‘dank je wel’ is op zijn plaats.”
Sjoerd Koehorst voegt toe: “Je moet altijd kijken waar je historie ligt. Dat zie je zowel binnen Schüller als binnen KeukenMedium. Schüller Küchen werd in 1966 opgericht door Otto Schüller. De laatste 15 jaar ligt het in handen van de tweede generatie: Markus Schüller, Max Heller en Manfred Niederauer, die eveneens familiair met elkaar verbonden zijn. De visie van oprichter Otto Schüller wordt daarbij in acht genomen. Datzelfde geldt binnen KeukenMedium. Als tweede generatie denken en handelen wij veelal soortgelijk maar dan ‘in ons eigen jasje’. Zonder de eerste generatie had de huidige generatie hier niet gestaan.”
De marktontwikkelingen staan echter niet stil…
Markus Schüller: “Inderdaad; in de toekomst zal verticalisering in de markt een rol gaan spelen. Top-apparatuur merken hebben al speciale winkels. Schüller heeft geen plannen om eigen next125 of schüller.C showrooms te openen. Onze wens is het om met de keukenretail nauw samen te werken, onze gezamenlijke positie te verstevigen en de keukenmarkt verder te professionaliseren. Met als uiteindelijk doel om samen succesvol te blijven. Onze merknamen krijgen steeds meer internationale bekendheid. Ook Nederlandse consumenten vragen om next125 of schüller.C keukens. Dat is belangrijk, want de markt wordt steeds transparanter. Consumenten zijn, door intensief gebruik van social media en websites goed op de hoogte van onze trendmatige productontwikkelingen.
De Eurocucina in Milaan en house4kitchen in Löhne (D) zullen vanwege de corona crisis niet plaatsvinden. Schüller Küchen biedt creatieve nieuwe wegen om haar noviteiten te presenteren. “Het gaat, naast de presentatie van schüller.C ook om de nieuwste, hoogst attractieve next125 ontwikkelingen. Materiaalkeuze, ergonomie, product-technologie en beleving maakt next125 meer dan alleen een premiumkeuken. Naast een veelvoud aan internationale design awards, is next125 onderscheiden als behorend tot ‘Die grossen deutschen Marken’ en daar zijn we trots op.”
Op 27 mei werd bekend gemaakt dat house4kitchen dit jaar niet doorgaat. “We zien het als onze plicht om al onze relaties en medewerkers te beschermen tegen alle mogelijke gezondheidsrisico’s”, zo besloten de deelnemers van house4kitchen.
Sjoerd Koehorst: “Vakbeurzen zijn belangrijk, maar een bezoek aan de Schüller onderneming, hier in Herrieden overtuigt bovenal. Het geeft een totaalbeeld over wat hier bij Schüller leeft, hoe alle processen perfect in elkaar overlopen en welke sfeer het hier ademt.”